Nieuwsbericht

 17 mei 2024

    

Duurzaamheid: niet over praten, gewoon doen!

Elke retailer zit na verloop van tijd met onverkoopbare spullen. Dat is voor de Alpe d'HuZes winkel niet anders. Weggooien, verbranden? “Dat past niet bij Alpe d'HuZes”, vindt Ruud Wiek, teamleider van het Alpe d'HuZes vrijwilligersteam Merchandising. “Alles verkopen wat je ooit hebt ingekocht is een illusie”, legt Ruud uit. “Van onze kleding houd je met name de hele kleine of hele grote maatjes over. Die worden inmiddels hergebruikt om nieuwe spullen te maken die weer in onze winkel verkocht worden. De marge die we daarop maken vloeit rechtstreeks in de pot geld die Alpe d'HuZes jaarlijks ter beschikking stelt aan KWF Kankerbestrijding om onderzoeken te financieren die ertoe moeten leiden dat kanker een gewone ziekte wordt.”


Ruud Wiek, blij met de Oxious spullen in ‘zijn’ Alpe d’HuZes winkel

BeGlobal
Het idee om de overtollige spullen uit de Alpe d'HuZes winkel op een duurzame manier te hergebruiken is ontstaan op een relatiebijeenkomst van BeGlobal, als sponsor sinds 2011 aan Alpe d'HuZes verbonden. Onder het motto 'Building Brands' ondersteunt BeGlobal haar klanten met het ontwikkelen van promotiematerialen om de merknaam van die klanten commercieel bij het klantenpotentieel te verankeren. In 2010 nam mede-oprichter André Noordwijk met een team van BeGlobal deel aan Alpe d'HuZes. Naast deelnemen bekeek het team ook hoe het er toen in de Alpe d'HuZes winkel aan toeging. Er werd gepraat met de Alpe d'HuZes organisatie over het verdienmodel van de winkel. Op basis van die gesprekken was BeGlobal ervan overtuigd dat model beter te kunnen invullen. Het assortiment van de winkel werd via BeGlobal verruimd en aansprekender. Door de spullen tegen inkoopprijs aan Alpe d'HuZes te leveren is de marge de bijdrage van BeGlobal aan de opbrengst van Alpe d'HuZes.

Oxious Talent Factory
Jaarlijks organiseert BeGlobal een event voor haar relaties. Daar werd in 2023 het contact gelegd tussen Ruud Wiek en Esther Smit, met Loes Stapper mede- oprichter van Oxious Talent Factory. De missie achter het bedrijf is tweeledig. Esther: “Oxious Talent Factory is een professioneel confectieatelier in Rotterdam. Wij geloven dat veel maatschappelijke en ecologische uitdagingen waarvoor we staan op te lossen zijn met nieuw ondernemerschap.


De oprichters van de Oxious Talent Factory: Esther Smit (links) en Loes Stapper

Onze missie is enerzijds maatschappelijk: tot 2027 willen we honderd mensen een baan bieden die nu niet mee doen aan de maatschappij. Anderzijds hebben we een ecologische missie: we willen de textiel afvalberg verkleinen en vernietiging van textiel voorkomen. Zo besparen we tonnen CO2 en miljoenen liters water per jaar.”

Mensen in hun kracht zetten
Op basis van dit contact wist Ruud zijn winkeldochters, de grote en kleine overgebleven maatjes kleding, bij Esther onder te brengen om daarvan nieuwe artikelen te laten maken die via BeGlobal aan het Alpe d'HuZes assortiment zijn toegevoegd. En aan dat maken van die spullen heeft Esther een ander project gekoppeld waarover zij enthousiast vertelt: “Oxious Talent Factory is gevestigd in het Rotterdamse Feyenoord, één van de armste wijken van Nederland. De wijk kent veel moeders in de bijstand en nieuwkomers van verschillende culturen. Veel van deze culturen hebben een rijke geschiedenis in textielambacht terwijl de textielindustrie en de kennis daarvan al decennia uit ons land verdwenen is. Oxious Talent Factory brengt deze ambacht en kennis weer terug in Nederland en zet mensen weer in hun kracht door een volwaardige plek in onze maatschappij.”


Oxious Talent Factory biedt plek voor iedereen. Niet alleen nieuwkomers en moeders in de bijstand die al ervaring hebben met textiel hebben een plek in het atelier. Ook is er ruimte voor opleiding. Beginners en stagiairs wordt een opleidingsplan aangeboden en leren zo het textiel ambacht. Zo komt de kennis van textiel weer terug in Nederland!